21 desember: Enda mere dyr og jul.

Jeg vil benytte disse dagene til å løfte en lett advarende finger når det gjelder våre søte små og julemat. Det er så fristende å dele både kaker og hauger med kjøtt med både pusen og hunden nå i juledagene, men tenk nøye på hva du gjør. Å skjemme bort dyrene skal man absolutt kunne gjøre, men tenk også på helsa når du gjør det!
Sjokolade flommer det over på norske julebord, og dette er faktisk ren gift for hunden. Ja, det stemmer at mange hunder har fått både en og to ruter med sjokolade hele sitt liv og aldri har vist tegn på å ta skade av det, men det stemmer også at mange andre hunder har fått tak i en liten bit og omkommet. Vil du virkelig ta sjansen på det med din lille pelskling når det faktisk finnes poser med hundesjokolade som ikke er giftige? De er jo ikke engang dyre og de fleste matbutikker har det! Og jeg lover deg at de søte små poter blir like lykkelig over en kjøttbit som en bit sjokolade.

Tenk på at mange dyr spiser en nøye regulert kost siden de fleste av oss er flinke og kjøper hunde eller kattemat til dem, og en overdose med fett kjøtt og kaker kan ødelegge temmelig mye for magen. Det er ikke så morsomt å stå opp 1 juledag og finne mange små “dårlig mage” spor i hele stua, eller hva? Gylden regel er dermed, less is more! Det er ikke slik at hunden og katten ikke tåler minste lille bit, en liten bit eller tre gjør ingenting. Husk bare på om du spiser pinnekjøtt eller juleskinke, dette er ganske salte saker, og dette kan gjøre stygge ting med lever og nyrer for en som ikke er vant til særlig mye salt i kosten, ikke gi for mye salt bare.

Spiser du kalkun kan det være fristende å gi en vinge, men jeg foreslår du heller benytter anledningen til å rense skrotten med fingrene når den er kald siden fugleben er hule og kan splittes, dette kan gi ganske stygge sår i munnen på hunden, og enda værre: Sette seg fast i halsen. Skrott-rens står høyt på favorittlista hjemme hos meg i alle fall!

Når jeg vil gjøre stas på pusene og hunden til 1 juledag kjøper jeg derfor en boks med kattemat (hunden er lykkelig over kattemat også skal jeg love), eller jeg koker opp en liten pakke fisk til dem. I og med at mine søte pelsklinger sjeldent får boksemat nå, så er det jubel og potene i taket når de faktisk får det. Når vi har kalkun på nyttårsaften renser jeg skrotten når den er kald og dyrene får alt avplukk da, da er lykken stor i heimen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.