Når nyåret nærmer seg

Jeg har allerede hørt de første rakettene. Det var den første juledag jeg hørte noen skyte opp raketter.

Jeg blir oppgitt, og ikke så rent lite sint dessuten.

Nyttår for dyreeiere kan være en trist opplevelse. Mange mennesker er så dyrekjære at det er til å bli sukkerkvalm av større deler av året, men på nyttårsaften forsvinner all slik nestekjærlighet overfor de firfotede venner. DA skal man nemlig skyte fyrverkerier, koste hva det koste vil. Og nyttårsaften strekker seg vist fra juledagene helt frem til andre helg i januar nå for tiden, hvilket betyr at jeg og mange andre ryttere ikke lenger kan trene hesten eller ri ut uten fare for vårt eget liv. Ja, dere leste rett: Vi er i livsfare. Husk at hester er 1: Store dyr, og 2: Et fluktdyr. Hva skjer når et stort dyr blir vettskremt av et pang, midt på høylyse dag? Det blir skremt. Og et stort dyr som blir skremt kan gjøre irrasjonelle ting og jeg har ingen sjanse til å stoppe det. Kaste på seg, steile, i beste fall løper Kex hjem med meg eller stopper om jeg ber ham, i verste fall ramler jeg av og brekker nakken eller han løper ut foran en trailer så vi begge dør. Og vet dere hva? Det har ingenting med lite kunnskap eller ansvarsløshet hos -meg- å gjøre om det skulle skjedd alle andre dager enn nyttårsaften. Det har mer å gjøre med ansvarsløshet hos de som fyrer opp fyrverkerier når det er forbud.

Jada. Igjen leste dere riktig. Det er faktisk ikke lov å sende opp fyrverkerier fritt som man vil! Det har det aldri vært. Fyrverkerier er eksplosiver, og skal hanskes med av utdannet fagpersonell, og kun rundt nyttårsaften i en spesifikk tidsperiode er det dispensasjon fra denne loven for ola og kari Nordmann. Så lenge det varer. Hvorfor kan dere ikke respektere det? “Det er jo bare en rakett” synes dere. Den raketten kan være forskjell på liv og død for en rytter som er totalt uforberedt på at folk flest blåser i lovtekster og hvordan deres lovbrudd påvirker omgivelsene.

Og det trenger faktisk ikke bli så dramatisk heller. Men helt ærlig, om du kaller deg dyrevenn, kan du virkelig møte blikket ditt i speilet og vite at du “bare” forårsaker skjelvende skrekk hos katter, hunder, hester, kuer, lam, sauer, fjærfe, firfotinger, tofotinger og så videre? I mange dager?  Kan du virkelig kalle deg dyrevenn om du ikke engang forholder deg til loven?

Jeg har bare en bønn til alle dere der ute som nekter å la fyrverkerier være og blåser i alle redde dyr og mennesker: Kan dere være så snille å holde smellingen til det tillatte tidspunktet på nyttårsaften i alle fall?

  • Alt fyrverkeri som selges i Norge skal være godkjent. Det skal være påtrykt et godkjenningsnummer som består av bokstavene DSB etterfulgt av en tallkode. Godkjenningen skal sikre at fyrverkeriet opptrer som forutsatt ved bruk og ikke gjør skade på personer og eiendom.
  • Fyrverkeri kan kun selges fra godkjent salgslokale i perioden 27. desember – 31. desember. Resten av året er det altså forbudt  å selge fyrverkeri. Det er heller ikke lov å selge fyrverkeri på dørene eller fra ikke-godkjente salgslokaler.
  • Pyrotekniske artikler som kan forveksles med leketøy, for eksempel små tanks, er forbudt i Norge.
  • Raketter med styrepinne er forbudt i Norge
  • All innførsel av alle typer fyrverkeri er forbudt uten særskilt tillatelse. Dette betyr at privatpersoner ikke har tillatelse  til å kjøpe fyrverkeri i f.eks. Sverige og ta dette med hjem.

Det er et generelt forbud mot bruk av alle typer fyrverkeri hele året. Ønsker du å sende opp fyrverkeri må du søke om tillatelse  fra politi og brannvesen i god tid. Men i mange kommuner har man i sine politivedtekter likevel gitt en generell tillatelse for publikum å sende opp lovlig fyrverkeri på nyttårsaften i tiden kl 18-02. Sjekk hva som gjelder for din kommune! Ved spesielle værforhold kan tillatelsen bli trukket tilbake.

Kilde: Nedre Romerike brann og redningsvesen IKS

 

Å feire julen alene.

Det sies at det å feire julen er det verste man kan oppleve. Spiller egentlig ingen rolle om hvorfor man må feire alene, om man jobber, ikke kommer fra slik at man kan reise til familien, ikke har noen familie i live å feire med eller hva nå grunnen er, det sies jo at man skal feire med familie og venner, og at det er katastrofe å ikke ha noen å feire med.

Slik jeg ser det, det er ikke feil å feire julen alene. Overhode ikke. Det finnes mange som velger å feile solo-jul, og de elsker deg. Kunne sitte i Onepiece og joggebukse hele dagen, blåse i pen frisyre og sminke, spise akkurat det man vil mens man har beina på bordet, og ingen krig om hva man skal se på tv. Og jeg ser ingenting feil i det.

trenøtterForskjellen ligger vel i at noen ganger må man feire julen alene uten å ville det. Det er den situasjonen jeg står i nå. Min mor og mine søstre kommer ikke over denne julen, og jeg får ikke fri fra jobben så jeg kan reise til dem. Jeg er nyskilt, og de fleste venner her oppe får fullt hus med familie til sin egen julefeiring. Hva gjør man da?

Man gjør som alltid; Man gjør det beste ut av hva man har. Jeg skal jobbe julaften, og kommer ikke hjem til ferdig julemiddag, den får jeg lage selv. Det blir nok ikke ribbe, med mindre jeg lager den ferdig i helgen og bare varmer akkurat ribba i microbølgeovnen selvklart, det går jo det også! Det finnes ingen fjordland micropakke med juletallerken her så jeg må pent se til å lage den helt selv. Og det går selvklar bra!

Nå jobber jeg som sagt, så jeg har ikke sjansen til å melde meg til alternative julefeiringer med kirken, Røde Kors, Frelsesarmeen, eldresenter eller andre som takknemlig tar i mot en ekstra hånd eller to på julaften, jeg hadde ellers gjerne kommet til et eldresenter og pratet gamledagers jul med de eldre som er forhindret fra å få feire med sin familie av mange anledninger.

Det er mange som arrangerer jul for hjemløse, eller for de som ikke har så mye midler, at man kan komme til for eksempel kommunehuset og få servert julemiddag der, og få utlevert en gave. Mange skjenker presanger til for eksempel frelsesarmeen eller kirken nettopp til slikt bruk, og en familie som ikke har nåla i veggen kan komme dit og få litt julemat og en pakke til barna sine så de får noe fra nissen. Jeg skulle gjerne stilt opp på noe slikt om jeg ikke måtte jobbe på julaften.

Selvklart kan jeg jo by venner på besøk på julaftens kveld, lage mat sammen, spise og åpne pakker sammen, bare vi venner. En og annen nordmann finnes det vel kanskje her som ikke feirer med familien sin, men der er jeg litt gnien på jula mi må jeg innrømme; Jeg vil i alle fall anse disse å være venner før jeg vil dele jula med dem. Jeg vil ikke feire jula med hvem som helst bare for å slippe å sitte alene, spesielt ikke siden denne jula blir litt vond og sår for meg. Jeg vil føle meg fortrolig med de jeg omgir meg med julaften i år.

Jeg har tenkt å snakke med sjefen min om det er greit at jeg er logget ut av telefonen en stund midt på dagen på julaften så jeg kan servere julegrøt til gruppa mi, eller i det minste de som vil ha grøt. Jeg lurte også på om jeg da skulle lage lussekatter og gløgg til denne dagen, sånn at vi alle kan få litt julekos. Jeg skal se hva sjefen sier til det.

I mellomtiden vil jeg be dere huske på at det å være alene i jula er ikke automatisk feil og forferdelig. Det går å ha en koselig jul alene også.

 

10. Desember – Noe man savner i julen

stretchier
Noen ganger savner man en pus

Ja, det er jo alltid noe man savner. Det kan være en person, det kan være et dyr, det kan kanskje til og med være en ting. Noen savner noen og feire sammen med, noen savner kanskje å få være alene, vi er tross alt såpass forskjellige

Det er lite jeg savner i jula, jeg skal innrømme det, jeg er veldig og har det aller meste, men jeg vet at neste år kommer det nok til å være en ting jeg savner både før jul og i jula, ettersom mine foreldre da er blitt “oldiser” og bor i Florida i vinterhalvåret. Sjansen for at de velger og komme hjem i jula, er minimal, og siden jeg har en kropp som ikke flyr, ja, da ser dere jo hvor jeg skal hen. Men jeg har familie og feire med, så skal jo ikke akkurat klage egentlig!

7 Desember – De fattige i Jula

IMG_20131116_081651

Ja, det er jo sånn at Jula nok ikke er like hyggelig for alle. For de som er alene, eller de som kanskje ikke har råd til Jula, og dermed blir alene av den grunn. Mange barn som sitter og kanskje skjuler at de ikke har en julekalender (fikk plutselig litt dårlig samvittighet over og ha 3…) på skolen, og forteller om alt de har til jula som kanskje ikke er sant. Det er foreldre som gleder seg til jula er over, bare fordi de ikke har råd til gavene og skammen det bringer med seg.

Kanskje den viktigste organisasjonen for hjelp her er Fattighuset, og sikker mange flere som dem, men det er de jeg kjenner best til, og der kan man både få hjelp, og hjelpe etter som man har evne eller trenger hjelpen.

1395147_10151959036270901_1225538604_n

Så har du råd til det, sjekk i området rundt deg, kjøp inn et par ekstra gaver i år og lever dem der. Den gleden det gir, er for meg akkurat det jula handler om. Det og vite at de kanskje 50 kronene som du brukte på den lille tingen er det som kan gjøre hele jula for et barn, og en forelder som slipper og bekymre seg.  Og, husk, det trenger ikke koste så mye, det er alltid tanken bak som teller.

6 Desember – Dyrene og Julen

og det er jo klorestativet i stua og
zzzzzzzz, jul?

For mange av oss er det ikke bare mennesker som skal feire Jul, det er jo en del av oss som feirer sammen med diverse firbeinte venner. Og for de aller fleste av oss, så er det jo helt naturlig at de også skal feire jul. Men det er en del ting som hunder og katter ikke trenger i julen. Kanskje den kjedeligste tingen er at de faktisk ikke har noe godt av vår julemat. Den er for mye krydret, og alt for salt. I tillegg er det masse fett som dyrene rett og slett ikke trenger.  Kaker, sjokolade, godteri etc. Husker alt for godt hvor bra i magen hunden min var første jula da vi glemte og rydde bort kakene, og noen fant dem.

eplemarsipan
ikke til pus eller hund

I tilegg skal man nok passe på litt om man har mye julepynt om kanskje kan se ut som om det smaker godt eller at det kan lekes med. Er ikke alt som tåler lek, og noe av det kan skade dyret ditt.  Da er det mye bedre om man kjøper noen ekstra leker til dyret, og kanskje skjemmer de bort med det beste de vet til mat den dagen. Hunden min fikk en egen biff til jul, som vi delte opp og gav han. Han fikk jo litt annet og, men ikke så mye. Kattene mine får alltid litt godis til jul, og så får de våtfor til middagen sin, og da er jo lykken komplett der. Skal ikke så mye til.

 

Julesentralen

1395147_10151959036270901_1225538604_n

Det er nok mange som meg som husker dette inlegget fra en dame ved navn Reidun i avise i fjor (I alle fall etter at man fikk vite det i alle andre aviser og!

«Ensom enke u/ familie ønsker noen å være sammen med på julaften. Betaler godt,»
Det var hele annonsen som ble satt inn i aftenposten 22.11-13, og responsen lot ikke vente på seg. Og, det førte noe enda bedre med seg, det ble nemlig opprettet en julesentral, der de som hadde plass kunne innvitere, og de som gjerne kunne tenke seg noen og feire jula sammen med, kunne legge ut at de søkte det. Jeg tror det er noe av det beste som er laget på lenge, og heldigvis, så er den nå framme igjen i år også.
Så om du har plass til noen i ditt hjem og kunne tenke deg og ha en gjest, så er det bare å hoppe på.
Håper mange finner julegjester eller noen og feire sammen med!

Konseptet "pakkefri jul"

Jeg har sett det i økende grad rundtomkring, “Pakkefri jul”.

Selv kommer jeg vel aldri til å kjøre på det fordi jeg simpelthen elsker å lage og gi bort gaver, men det er mange gode poeng til hvorfor man kan gi det en tanke. Om man ikke vil ha en gavefri jul kan man kanskje tenke mer i konsepter “økojul”? Eller hvorfor ikke min favoritt: Tenk deg om.

Picture borrowed from Royalty free Stock photo
Picture borrowed from Royalty free Stock photo

 

  • Stress

    Det er mange som opplever hele jula som et evigstort stress. Mange føler krav på seg selv på å prestere, på å lage den perfekte jula du ser i allers og hjemmet hvert år, press på å lykkes med den fineste presangen. Man føler et press på å bake, lage hjemmelaget, få det fint og perfekt. En pakkefri jul letter deg for dette presset i det minste, og man slipper føle at man kjøper noe “krimskrams” bare for å faktisk gi noen en gave.
    Personlig kommer jeg aldri ha pakkefri jul for jeg elsker å gi bort gaver. Men jeg er konsekvent i mot å kjøpe en dyr gave bare for å kjøpe en dyr gave. Jeg elsker å lage hjemmelagede julegaver, og bruker gjerne hele året på å lage noe med hjelp av strikkepinner og heklenål. Luer, skjerf, votter, strømper, duker og annet man har strikket eller heklet går jo ikke ut på dato i løpet av året, og kan fint gjøres klar i januar for å ligge bortpakket til det er på tide å pakke dem inn til jul. Og jeg føler ikke så mye stress for dette med julegaver og forberedelser.

 

  • Økonomi

    Julegaver koster ofte mye penger, spesielt om du skal kjøpe det nyeste og fineste innen elektronikk og annet. Om du har stor slekt og mange kusiner, fettere, tanter og onkler så løper fort pengene vekk, spesielt om du er en fattig student. En pakkefri jul letter deg økonomisk for dette problemet.
    Igjen skulle det ikke falle meg inn å ha pakkefritt, men i stedet for at hver enkelt tante, onkel, kusine og fetter får en pakke har jeg gjerne laget en godtekurv til hele familien. Det koster mindre penger enn å kjøpe en konfekt-eske, jeg får gleden av å gi dem en oppmerksomhet tross alt, og jeg pleier gå på loppemarked og se etter kurver og annet til en billig penge som siden kan være godte-oppbevaringen. Jeg fokuserer de pengene jeg har (som ikke er imponerende mange) på de aller nærmeste!

 

  • Omtanke for andre

    Spesielt barn kan føle seg uthengt og skamme seg fryktelig på skolen om de ikke får like dyre og fine presanger som de andre i klassen, og alle lærere ynder jo å spørre (i det minste på barneskolen) hva de har fått i julegave. Selv om læreren ikke spør om dette elsker jo barna å vise med stolthet den nye fine iphone de fikk, eller snakke om den fine borgen, lekebilen eller annet. Med en pakkefri jul unngår du at ditt barn er en slik som skryter av dyre pakker som får andre barn til å skamme seg over sine egne middelmådige pakker.
    For min egen del skal barna mine (når/om de kommer) få julegaver, fordi for meg er det utenkelig at barn går uten presang. En tanke som slår meg personlig er at ja, mitt barn kanskje ikke trykker ned andre barn med å hovere om sine dyrere gaver, men da havner jo mitt barn lengst ned.. som ikke engang fikk en pakke i det hele tatt? Nei, jeg vil gi gaver. Er det noen jeg bruker mine surt opptjente fåtallige slanter på julegaver til er det faktisk barna. Ikke de voksne. Men likevel trenger man slett ikke ruinere seg for å skaffe barna en gave.

 

  • Miljøet

    Det er ett uunngåelig fakta at julegaver og alt som kanskje blir julegaver må produseres, fraktes og ha emballasje. Dette er virkelig et stort stress for miljøet. Hvor mye skroter man ikke ned med emballasjer, hvor mye forurenses det ikke av fly, båt og lastebiler som kjører alt dette hit og dit? Og så legger man til bobleplast, julepapir, gaveetiketter og gavebåndet på toppen av det hele. Jada, julen er en stor miljøbombe. For ikke å glemme alle julelys og julepynten? En gavefri jul hjelper positivt på miljøet her.
    Denne er ikke like lett å gjøre noe med uten å ha gavefritt, men man kan i det minste gjøre det beste man kan. Om du her kan tenke økologisk finnes det både leker og klær som er produsert og fraktet med miljøet i tankene, og man kan igjen ty til hjemmelaget. Om du bruker resirkulert julegavepapir, eller god gammeldags gråpapir med litt juleklistremerker og pent bånd som ikke er i plast (bomullsbånd er faktisk kjempefint!), eller litt penere natursnøre og lakk så blir det faktisk kjempefint, og det har blitt så på mote med “retro” vet dere. Satser man på å kjøpe lokalprodusert der man kan bidrar man jo positivt til miljøet med å ikke kjøpe ting som er fraktet langveisfra. Matkurver er faktisk kjempefint å få til jul! Godtekurver også. Saft, syltetøy og annet kan lages og gis bort. Det er faktisk mye du kan lage selv hjemme ut fra enkle oppskrifter om du bare tar vare på litt syltetøyglass og saftflasker i løpet av året.

 

  • Lykke kan ikke kjøpes for penger

    Denne er hundre prosent utvetydig. Du kan ikke kjøpe lykke for penger. Så enkelt er det. En gavefri jul gir deg mulighet tilå legge pengene på noe som gjør deg og din familie lykkelig i stedet for en fysisk ting som kanskje brukes en uke eller tre og så støver ned.
    Denne diskuterer jeg i grunnen ikke imot, jeg er helt enig i denne tanken. Men for meg er lykke også å kunne gi en oppmerksomhet til de jeg bryr meg om. Man skal bruke hver eneste dag i året på å vise at man setter pris på sine nære og kjære, noe vi er litt for flinke til å glemme og forsøker ta igjen med dyre gaver til jul, men fakta er at jeg elsker å gi gaver. Jeg blir glad av det. Det gjør meg godt. Så jeg vil likevel fortsette med mine gaver, men jeg forsøker velge mine gaver ut fra hva jeg tror den som skal få blir glad for og ikke for at den koster penger. En gave behøver ikke være dyr. Jeg er kanskje bortskjemt, men i min familie blir vi glade for strikkede strømper ( i det minste nå som voksne hihi) like mye som en film på blueray eller dvd. Vi kjenner alle at en gave må ikke koste mange penger.

Likevel, selv om jeg personlig ikke er tilhenger av en pakkefri jul, alt dette er tanker som er vel verd å ta med seg. Så les gjennom det jeg har skrevet nå, og gi det noen gode tanker før du innleder

Uke 41 – Vinter

Vinteren nærmer seg, og det betyr at også julen gjør det med stormskritt. Det er nå jeg setter meg ned og ser over julegavelister, og drar frem juleplanleggeren.

Har du kommet langt enda? Jeg ligger dessverre svært langt etter min sedvanlige framfart fordi jeg har gått gjennom skilsmisse og flytt, så jeg har bare noen ytterst få julegaver ferdig. Jeg tviler på at jeg får det så avslappet og behagelig med julegaver i år som jeg har hatt andre år siden det blir en del stress to måneder fremover for å bli ferdig med alt, men jeg klarer det ett år skulle jeg mene.

20131008-lysMed vinteren kommer også muligheter til å oppbevare mat ute på terrassen, jeg behøver bare en hylle der så jeg kan ordne det. Selvklart forsvarlig i en boks, men det blir et stort kjøleskap og etter hvert også fryseskap ute på terrassen nå.

Med vinteren kommer mørket, og ønsket om mer lys. Og dermed også en unnskyldning til å tenne lys overalt. Du får en unnskyldning for å krype ned i sofaen med et pledd og en kopp varmt å drikke og tenne lys over hele leiligheta!

Denne tiden på året kan være svært mørk og deperimerende, eller du kan endre på det og gjøre det til en romantisk koselig tid på året der man kan ignorere ruskeværet utenfor vinduet og kose seg med levende lys og god drikke innendørs i stedet.

 

Besøk på Bill & Bull!

20130818_billobull3I söderhamn finnes et kattehjem der jeg hentet Saga i sin tid. Siden da har de byttet navn fra “Hoppet” til “Bill o Bull”, og i dag hadde de innvielse av sine nye flotte lokaler like ved matbutikken i Sandarne i Söderhamn!

Selvklart var jeg på pletten, for kattehjem har mange måter å dra inn penger på, blandt annet loppemarked! Svenskene er helt gale etter lopper, og på kattehjem doneres det småsaker og større saker hele tiden som de kan selge i loppiset sitt og få inn noen kroner til kattehjemmet.

Dere vet hva det betyr? Potensielle flotte små julegaver! Selvklart var jeg der både for å sukke over alle katter jeg ikke har plass til men som jeg så gjerne vil gi et hjem, men også for å spane etter potensielle små julegaver! Pengene går til et godt formål, og man kan finne mange små skatter på slike steder som dette!

 

Denne flotte hagen hører til anlegget der Bill o Bull nå har kattehjemmet sitt, flott sted å drikke kaffe når det er sommer!
Denne flotte hagen hører til anlegget der Bill o Bull nå har kattehjemmet sitt, flott sted å drikke kaffe når det er sommer!
Litt kaffe og småprat ved lodd-bordet fikk vi til også
Litt kaffe og småprat ved lodd-bordet fikk vi til også
Tippsrunden vi gikk, der jeg fikk en trøste-mus selv om jeg ikke hadde alle rett!
Tippsrunden vi gikk, der jeg fikk en trøste-mus selv om jeg ikke hadde alle rett!

Uke 27 – Grønne Juletips

Jeg eier ikke grønne fingre om noen skulle tro det om meg. Planer dør, om ikke av mangel på vann, så katter som synes at grønt er nam! Rita er nok mere flink med sånne grønne ting enn det jeg er. Det eneste grønne som overlever hos meg er Juletreet mitt, som er laget av plast.

Grønn er jo litt mere enn planter, og med alle julelysene går det ann og tenkte litt på naturen, som jeg tror Rita har tatt opp før. Men det er jo sånn at en god ide ikke kan tas opp for lite! Det største sluket er jo lyspærer, så om man kan, så er det kjekt og endre til LED. Det krever mindre strøm og holder lenger. Det er jo win-win det om du spør meg.

For flere ideer, kan dere titte på Rita’s gamle inlegg som dere finner her på bloggen 😀

Ensom i Jula?

VG og Røde kors har lansert Julesentralen i år. På Julesentralen kan du registrere deg og tilby julefeiring med deg, eller søke etter noen å feire jula med.

Det første døgnet registrerte 284 personer at de åpner sine dører for en som er ensom og ønsker å feire med noen, og 105 personer søkte noen å dele jula med. Vi liker dette!

9 større arrangementer hadde også registrert seg!
Med andre ord… Vil du ikke feire alene er sjansen stor for å kunne finne noen å feire med!

Published with Blogger-droid v2.0.6

Hjemmelaget såpe

Å lage såpe selv er faktisk ikke spesielt vanskelig. Du kan bruke muffinsformer, kopper, skåler og i prinsipp hva som helst av vanlige former til gips eller godterier, kaker og hva som helst for å lage såper.

Bildet er lånt fra Panduro

Latsabber (sånne som jeg) kan kjøpe ferdig såpemasse på panduro eller andre steder for en hundrelapp og bare smelte i vannbad med en passende duftolje og litt farge, rør sammen (men ikke visp, da blir det luftbobler), og hell i form. La det stivne, la såpa ligge og tørke fra 1-7 dager i romtemperatur før du pakker den inn i pent papir eller plastfolie, og dermed er den ferdig. Med å bruke ferdig såpemasse kortes tørkeperioden ned til en brøkdel av å lage såpemasse fra bunnen av selv.

Den mer avanserte lager egen såpemasse av lut og fett. Og jeg har en dag tenkt å gjøre dette også!

En grunnoppskrift:
615 gram kokosfett (av sorten delfiafett, det skal være fast)
670 gram solsikkeolje
670 gram olivenolje
295 gram kaustisk soda
930 ml mineralvann uten kullsyre

Smelt kokosfett og bland så i olje, trekk kjelen av plata.
Vei opp kaustisk soda i en pose. Her er greit å bruke hansker, vernebriller, og gjerne munnbind også så er man sikker på at det ikke kommer inn i nese og munn.
Hell opp vannet i plastbøtte. Deretter tilsetter du kaustisk soda mens du rører hele tiden. Det er viktig at du rører hele tiden, og enda viktigere at du har i kaustisk soda i vann og ikke omvendt!! Om du ikke rører så fort du begynner å helle sodaen ned i vannet kan det saponifisere seg til en klump med såpe i bunn av vannet, dette blir litt problematisk da såpemassa kan bli for tykk og skiller seg.

Deretter ser du til at olje og lutvann holder rundt 35-37,5 grader. Du kan bruke sukkertermometer eller steketermometer for å måle, men det må være helt rent når du stikker det nedi.
Hell så lutvannet ned i olja, og rør hele tiden. Ikke visp, da blir det bobler.

Fortsett å røre kontinuerlig. Blandingen kommer til å tykne, og du kommer til å se såpa utskille seg. Sakte kommer blandingen til å bli mindre og mindre gjennomsiktig, omtrent slik stearinlys. Det kan ta noen minutter, eller det kan ta en hel dag, men det vanlige er at utskillinga tar rundt 40 minutter. Tilsett farge og duft mens du rører.

Til slutt kan du helle massen i en firkantet form kledd med bakepapir. Dekk den til med papp og tykke håndklær og la den stå et døgn.

Når du skal ta såpemassen ut av formen må du fortsatt ha briller og hansker, den kan fortsatt etse til den er helt ferdig tørket! Under tørkeprosessen forsvinner dog sodaen helt.
Snu forma så såpen faller ut, og fjern bakepapiret. Del nå såpestykket i passende små firkanta biter, og legg dem på bakepapir, hold det både varmt og tørt, i minst fire uker. Gjerne lenger om du vil. Grunnen til dette er at forsåpingsprosessen fortsetter en stund til. Det er denne prosessen du ikke behøver ta hensyn til med ferdig såpemasse.

Dermed er såpa ferdig!

Vannaerobic – Noe for deg?

Med nyttår, så er det jo mange som har nyttårsforsettet å begynne og trene mere eller gå ned i vekt. Det henger jo ofte sammen de to tingene, så her tenkte jeg at jeg skulle komme med et forslag til alle som er litt “sjuklinger” som meg, og de som kanskje bare vil ha en god trenings ide.
(Bidle funnet på google)
Vannaerobic heter treningen, og det er en av de få tingene jeg klarer å gjøre ordentlig (I alle fall for det aller meste).  Treningen foregår i oppvarmet vann (32-34 grader) og er iallfall der jeg er (TrimSwim) utarbeidet i samarbeid med fysioterapeuter, og er designet for oss med dårlige knær, rygger etc.
Fordelen med Vannaerobic er at det ikke er belastende på ledd ettersom treningen foregår i vann som gir oppdrift, og da selvsagt mindre tyngde i alt du gjør. Det gir også en helst annen motstand enn det en normal økt med aerobic gjør. Jeg kan i alle fall skrive under på at jeg ofte har kommet støl på jobben en fredag etter trening, noe som er vondt, men så er det en grei vondt, fordi du vet den kommer av at du har brukt muskler!
(Bilde funnet på google)
Kort og godt, så passer Vannaerobic for alle, men spesielt for deg som:
·         Ønsker en god treningsøkt for å holde deg i form
·         Har vondt i kroppen (Rygg/hofter/knær/bekken)
·         Har vondt i skuldre eller nakke
·         Nettopp ferdig med fysikalsk behandling
·         Er gravid, eller om du ønsker komme i gang igjen etter en fødesel
·         Har lungerelaterte plager
·         Er Brystkreftoperert
·         Har noen kilo for mye (overvektig)
·         Har Fibromyalgi
·         Har Osteoporose
·         Har Bekhterevs /revmatiske plager
·         Eller bare ønsker mere energi og overskudd!
Det koster en del med denne typen trening, men for meg er det helt klart vert det. Det er en av de få treningene jeg kan være med på, og det er ingen tvil om at det fungerer. Så er du en av mange som meg, som sliter litt med å finne en trening som ikke ødelegger mer enn det hjelper, så ta en testtime og sjekk om dette ikke kan være noe for deg.
Hvem vet, kanskje det hjelper deg med nyttårsforsettet slank og trene mer?

21 desember: Enda mere dyr og jul.

Enda mere dyr og jul ja.. Da tenkte jeg at jeg kunne vise dere en liten liste jeg over de tingene som jeg pleier og gi mine to katter til jul. Det er ikke kjempemye, men det er favoritt tingene som jeg tror de blir like glade for å få som mat de egentlig ikke har alt for godt av.

Disse sticksene elsker begge mine katter og det er for det meste ganske greit rent kjøtt på dem. Det er vel det eneste Nitrox faktisk prøver seg på å ta fra Tanya om hun har spist opp sin først.

Stabburet sin laks er mine også ganske glade i. Det og tunfisk i vann er alltid like populært når det blir servert. Ikke er det alt for dyrt heller, så det er en grei gave og tenke på til kattene om man har et litt strammere budsjett

Mine to katter elsker våtfor, og det er nesten kaos på gulvet rundt meg om jeg åpner en pose av dette. Eller en boks for den saks skyld. Synes nesten at det er litt moromt jeg at de begge to går helt i frø av noe så enkelt som helt vanlig kattemat.

Så er det en som går til de fleste rovdyr: rent kjøtt. Kutt i passe biter og server, og det er garantert en slager hos de aller aller fleste.

Lykke til med julen!

21 desember: Enda mere dyr og jul.

Jeg vil benytte disse dagene til å løfte en lett advarende finger når det gjelder våre søte små og julemat. Det er så fristende å dele både kaker og hauger med kjøtt med både pusen og hunden nå i juledagene, men tenk nøye på hva du gjør. Å skjemme bort dyrene skal man absolutt kunne gjøre, men tenk også på helsa når du gjør det!
Sjokolade flommer det over på norske julebord, og dette er faktisk ren gift for hunden. Ja, det stemmer at mange hunder har fått både en og to ruter med sjokolade hele sitt liv og aldri har vist tegn på å ta skade av det, men det stemmer også at mange andre hunder har fått tak i en liten bit og omkommet. Vil du virkelig ta sjansen på det med din lille pelskling når det faktisk finnes poser med hundesjokolade som ikke er giftige? De er jo ikke engang dyre og de fleste matbutikker har det! Og jeg lover deg at de søte små poter blir like lykkelig over en kjøttbit som en bit sjokolade.

Tenk på at mange dyr spiser en nøye regulert kost siden de fleste av oss er flinke og kjøper hunde eller kattemat til dem, og en overdose med fett kjøtt og kaker kan ødelegge temmelig mye for magen. Det er ikke så morsomt å stå opp 1 juledag og finne mange små “dårlig mage” spor i hele stua, eller hva? Gylden regel er dermed, less is more! Det er ikke slik at hunden og katten ikke tåler minste lille bit, en liten bit eller tre gjør ingenting. Husk bare på om du spiser pinnekjøtt eller juleskinke, dette er ganske salte saker, og dette kan gjøre stygge ting med lever og nyrer for en som ikke er vant til særlig mye salt i kosten, ikke gi for mye salt bare.

Spiser du kalkun kan det være fristende å gi en vinge, men jeg foreslår du heller benytter anledningen til å rense skrotten med fingrene når den er kald siden fugleben er hule og kan splittes, dette kan gi ganske stygge sår i munnen på hunden, og enda værre: Sette seg fast i halsen. Skrott-rens står høyt på favorittlista hjemme hos meg i alle fall!

Når jeg vil gjøre stas på pusene og hunden til 1 juledag kjøper jeg derfor en boks med kattemat (hunden er lykkelig over kattemat også skal jeg love), eller jeg koker opp en liten pakke fisk til dem. I og med at mine søte pelsklinger sjeldent får boksemat nå, så er det jubel og potene i taket når de faktisk får det. Når vi har kalkun på nyttårsaften renser jeg skrotten når den er kald og dyrene får alt avplukk da, da er lykken stor i heimen!