Det ville kanskje være fint om vi samlet alle adventsdiktene jeg har postet så langt på bloggen på en og samme plass? Så da gjør vi det! Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede. … Continue readingAdventsdikt til lystenning
Vannaerobic – Noe for deg?
Med nyttår, så er det jo mange som har nyttårsforsettet å begynne og trene mere eller gå ned i vekt. Det henger jo ofte sammen de to tingene, så her tenkte jeg at jeg skulle komme med et forslag til alle som er litt “sjuklinger” som meg, og de som kanskje bare vil ha en god trenings ide.
(Bidle funnet på google)
Vannaerobic heter treningen, og det er en av de få tingene jeg klarer å gjøre ordentlig (I alle fall for det aller meste). Treningen foregår i oppvarmet vann (32-34 grader) og er iallfall der jeg er (TrimSwim) utarbeidet i samarbeid med fysioterapeuter, og er designet for oss med dårlige knær, rygger etc.
Fordelen med Vannaerobic er at det ikke er belastende på ledd ettersom treningen foregår i vann som gir oppdrift, og da selvsagt mindre tyngde i alt du gjør. Det gir også en helst annen motstand enn det en normal økt med aerobic gjør. Jeg kan i alle fall skrive under på at jeg ofte har kommet støl på jobben en fredag etter trening, noe som er vondt, men så er det en grei vondt, fordi du vet den kommer av at du har brukt muskler!
(Bilde funnet på google)
Kort og godt, så passer Vannaerobic for alle, men spesielt for deg som:
· Ønsker en god treningsøkt for å holde deg i form
· Har vondt i kroppen (Rygg/hofter/knær/bekken)
· Har vondt i skuldre eller nakke
· Nettopp ferdig med fysikalsk behandling
· Er gravid, eller om du ønsker komme i gang igjen etter en fødesel
· Har lungerelaterte plager
· Er Brystkreftoperert
· Har noen kilo for mye (overvektig)
· Har Fibromyalgi
· Har Osteoporose
· Har Bekhterevs /revmatiske plager
· Eller bare ønsker mere energi og overskudd!
Det koster en del med denne typen trening, men for meg er det helt klart vert det. Det er en av de få treningene jeg kan være med på, og det er ingen tvil om at det fungerer. Så er du en av mange som meg, som sliter litt med å finne en trening som ikke ødelegger mer enn det hjelper, så ta en testtime og sjekk om dette ikke kan være noe for deg.
Hvem vet, kanskje det hjelper deg med nyttårsforsettet slank og trene mer?

