Uke 35: Til den som har alt!

Ja, sånn som mine foreldre. De er typiske sånne mennesker blitt. De har alt de trenger, and then some, og så er det da like vanskelig hver gang og finne på noe til dem. Og selv om jeg vet at mamma elsker bøker, så finnes det liksom litt grenser for hvor morsomt det er og kjøpe bok til henne hver gang.

Men, det jeg har funnet ut er at man kan gi litt andre ting. Kanskje en filmkveld for to, med penger nok til drikke og litt snakcs? Eller kanskje om man virkelig skal slå på stortromma; En full dag på spa.

Opplevelses dager er jo og en ting og tenke på. Eller hva med hjemmelaget gavekort på en lunsj sammen? Ingenting er vel som å gi bort tid til prat og kos? Det er i alle fall min ide til de man føler at har absolutt alt.

Uke 35 – Kuriosa

Dette er vel så lite jul som det får blitt.. 🙂  Og kanskje ikke helt hundre prosent stuerent?

 

  • Hvis du skriker konstant i 8 år, 7 måneder og 6 dager, har du lagd nok lydenergi til å varme en (1) kopp kaffe. (Er det verdt det? Neppe)
  • Hvis du fiser konstant i 6 år og 9 måneder, har du lagd nok gass til å produsere samme energimengde som i en atombombe. (Hmm..høres bedre ut)
  • Orgasmen til en gris varer ca 30min (I mitt neste liv, vil jeg være en gris)(Hvordan kom de fram til dette forresten?)
  • Du forbrenner 150 kalorier i timen på å slå hodet ditt i en vegg (kommer fortsatt ikke over den grise greia) (Ikke prøve dette hjemme. På jobben kanskje?)
  • Mennesker og delfiner er de eneste dyrene som har sex for nytelsens skyld. (Er det derfor Flipper alltid smiler?) (Og griser får 30 min orgasmer? Virker ikke rettferdig)
  • Den sterkeste muskelen i kroppen er tungen.
  • Høyre hendte lever, i gjennomsnitt, ni år lengre enn hva venstre hendte gjør. (Hvis man skriver med begge, deler du differansen da)
  • En maur kan løfte 50 ganger sin egen vekt, kan trekke 30 ganger sin egen vekt, og faller alltid til høyre når den er full (etter å ha drukket små flasker med ……?) (Betalte skattebetalerne denne undersøkelsen?)
  • Loppen kan hoppe 350 ganger sin egen kroppslengde. Det tilsvarer at et menneske skulle hoppe lengden av en fotballbane. (30 min….kan du forestille deg det? Og hvorfor griser?!?)
  • En kakerlakk kan leve ni dager uten hode, før den sulter i hjel. (Usj)
  • Den mannlige moskusbillen kan ikke parre seg med hodet sitt festet til kroppen. Den kvinnelige billen inviterer til sex ved å rive av hodet. (Jaja, grisene slipper i det minste det…..30 min….at det går an.)
  • Enkelte løver parrer seg opptil 50 ganger om dagen. (I mitt neste liv vil jeg fortsatt være en gris, kvalitet fremfor kvantitet)
  • En struts’ øye er større enn dens hjerne. (Jeg vet noen liker det)
  • Stjernefisk har ikke hjerne. (Jeg vet noen liker det også)

Etter å ha lest dette er alt jeg kan si……….Heldige griser!

Uke 34: Julekort Scrapping

Ja, det er jeg nå sakte men sikkert i gang med. Det er en del kort som skal lages, og alle tar sin egen tid, så tenkte jeg skulle kose meg i helgene framover med å sitte og lage kort. Det er jo ingenting egentlig som å ha tiden til hjelp, spesielt siden det ofte kan bli litt mere “press” når man kommer nærmere jul. Det er jo noen andre kort som skal lages i løpet av høsten og, om enn ikke så mange. Det er for det meste julekortene jeg skal lage mye av. Kan vel hende mamma bestiller noen og, det får jeg nå se hva hun sier til.

IMG_20130104_163227

Siden de nå har flyttet til Kongsvinger for en stund siden, så er det ikke helt like lett og bare dra ut til dem med alt sammen heller. Får høre med henne hvordan hun vil gjøre det. Om hun kommer og henter meg for en helg, eller noe sånt. Tiden vil vise.

Det merkelige med Julekort er at jeg alltid finner noe mere jeg vil ha til det. Jo mere jeg har, jo mer vil jeg ha.. det er jo nesten som man er 3 år igjen! (Har mye, vil ha mer tendensen.. ja :p)

33. God Planlegging.

Jeg er et typisk liste-menneske. Det vil si at jeg lager lister på alt mulig. På hva jeg skal handle, middager i løpet av en uke (det sparer jeg mye penger på..) julegaver, andre gaver, kort som skal lages, og ting jeg skal gjøre hver dag. Det funker for meg, men det er jo ikke alle som liker og leve livet sitt etter en liste heller. Men det er jo almanakker, kalendere, telefoner og alt mulig som kan hjelpe deg holde orden i livet. Så man må rett og slett finne det som passer for seg.

For meg?

Lister all the way!!

Wish-List

Uke 12 – Drager

Kanskje ikke det alle forbinder med jul, og jeg skal kanskje være ærlig og si at det nok ikke er det for min del heller. 

Men jeg er kjempeglad i drager, det kan jeg nok ikke komme unna. Fra Falcor i The Neverending Story til de som man kjenner fra andre bøker, filmer og selvsagt Østens mytologi. Jeg har alltid lurt litt på hvordan de først kom til i vår kultur, og som veldig mye annet i vår kultur, så er det fascinerende at selv om det er forskjellige tider, land, og mennesker, så er det noen ting som virker konstante. Drager blant annet faller under denne kategorien for meg. Og ja, en gang i blant skal jeg innrømme at det virker litt merkelig at den samme tingen kan dukke opp i så mange kulturer, og ikke ha et snev av sannhet?

Er kanskje meg som har sett litt for mye Supernatural ja, men jeg synes uansett det er fascinerende. I tillegg er det ikke til å komme fra at jeg tror de aller fleste av oss har et forhold til Drager. Mitt forhold til dem er at de er fantastiske, og jeg skulle ønske jeg en dag fikk hilse på en! Helst da en som ikke synes at mennesker er fint som lunsj!

Uke 11 – Juleplanlegging

Joda, for de aller fleste føles det nok veldig tidlig og snakke om dette nå. Men sånn er det i min lille verden. Neste julens liste over ting og tang man kanskje skal kjøpe til diverse personer er allerede i gang. I tillegg, så er det noen man kanskje vil kjøpe noe litt ekstra til, og da er det jo en god ide og starte tidlig sånn at man har penger til det. For min del er det til mine forelde jeg planlegger noe litt fancy, og så får man jo bare håpe at de liker det. Det er jo noe man skal tenke på om man begynner så tidlig som det jeg og Rita gjør.

Man skal være ganske sikker på det man kjøper, ettersom om man kjøper tidlig, så er det ikke sikkert at gaven kan byttes. En annen god ide, om man er litt usikker er at man heller setter av en fast sum i måneden resten av året på en egen konto som du har øremerket julegaver. Da kan du kjøpe nærmere jul, uten at du blir helt blakk i desember av den grunn.

Min måte å gjøre det på er akkurat dette. Jeg setter av 250 kroner hver måned fram til jul, og så legger jeg med litt av de pengene som jeg får igjen i feriepenger. Da vet jeg at jeg har pengene klare når ting skal handles, og om man detter over de “perfekte” gaven!Og om det er noe man skal lage selv, så er det jo greit å ha tiden til hjelp der og, det er tross alt ingen skam i å begynne tidlig!

Uke 8 – Dyr

Jada, det ble litt forsinkelser her, men det kommer av at jeg rett og slett ikke har en ordentlig Laptop akkurat nå. Min er blitt sendt tilbake, og jeg har rett og slett ikke hatt ork til å slite med den gamle og lag og tullball som den driver med til tider.

Men så til det som er tema, nemlig dyr. Og for min del, kan jeg ikke helt tenke meg en verden uten. Jeg begynte min “dyrekarriere” med hund, men det har etter det vert rotter og deretter katter. Katter passer rett og slett fordi de ikke trenger å bli tatt med ut på en tur for min del, og jeg kan dra ut etter jobben istedenfor rett hjem til hunden. Det er ting som passer meg og sånn som livet mitt er og det er noe jeg tar hensyn til. Kan ikke tenke meg noe koseligere enn å komme hjem til to pelsdotter som synes det er helt fantastisk at jeg kommer hjem, og som mer enn gjerne hører meg klage om de samme gamle tingene hver dag om så skal til.

Bildebevis på tidligere tynn trox!

Etter å ha mistet min første katt i fjor sommer, så ble det så tydelig hvor mye en liten kosete pelsklump kan bety, det var et så stort tomrom i hjertet atter at hun ble borte, leiligheten ble plutselig kjempestor, og det var hele tiden noe som manglet. Jeg savner henne fortsatt jeg, men det er dette merkelige med dyr, det er alltid plass i hjertet ditt til ett til. Mystisk, men det er sant, det tror jeg de fleste dyre-elskere kan skrive under på. Så for min del kan jeg ikke se for meg resten av livet uten et dyr it det, Sånn tror jeg det er for de aller fleste av de som har dyr. Og, det gir tross alt to ekstra familie medlemmer og skjemme bort til jul!

Uke 6 – Nytt år, nye muligheter

Nytt år og nye muligheter?

Ja det er vel noe de aller fleste av oss kjenner til. Nyttårsforsetter som inngår og som oftest brytes ikke så lenge etterpå. Slankekurene som startes, de som brytes og de som klarer det de setter seg som mål. Det er liksom noe mye et nytt år. Det er litt som om vi alle får blanke ark og tegnestifter til.

Hvor det ble av Januar i år, det er jeg jammen meg ikke helt sikker på. Den forsvant så fort at jeg ikke helt fikk med meg at den var innom. Så nå er det blitt februar, og etter en liten varmeperiode (sånn at vi skulle få litt is) så har snøen og kulden kommet tilbake igjen. (kjent ved at man på nytt fryser på jobben mesteparten av dagen)

Nå skal jeg innrømme at jeg nok meg selv i å nynne på julesanger på vei ned til Kiwien i dag morges, ettersom gårsdagens snøfall har gitt litt julestemning utenfor vinduet. Det er ikke til å komme vekk fra at snø på grener etc, det trigger litt julemenneske i meg.

 Dette året har jeg egentlig ingen store planer. Jeg har ikke bil lenger, og har dermed blitt en slave til Kollektiven, og venner med bil. Det funker, men jeg skal nok innrømme at jeg innimellom skulle ønske jeg hadde en bil fortsatt. På den andre siden har jeg store planer for hvordan de pengene som gikk til bil skal benyttes, og nei, de skal ikke suses bort. Vert flink jente og laget meg egen konto til de pengene ja. Planen er at de skal kunne brukes til Taxi de få gangene jeg har behov for det, resten skal settes på sparekontoen min når året er omme. Blir nesten litt spennende å se hvor mye penger som er der når Desember kommer!

 Hva resten av 2013 vil bringe?

Det vil tiden vise, det er jeg ganske sikker på. Har kun ett lite prosjekt; Lære Lune å gå i bånd!

Uke 47 – Julekalender

(Julekalenderen jeg hadde i fjor)
Julekalender ja… Det er noe jeg alltid har hatt. Når jeg var liten var det alltid en sjokolade kalender, men merkelig nok er det nå på de senere åra at min mamma har funnet ut at jeg skal ha en ordentlig gavekalender. Vet ikke helt hvor det kom fra, men nå er det ikke sånn at jeg klager.
(Julekalenderen til min mamma i år)
Jeg har også laget Julekalendere i år. Jeg har laget en til mamma og en til Pappa. Synes da gamlefar skal ha en og! De er ikke fancy (tenkte kanskje jeg skulle gjøre noe mere med det til neste år) Det er en type hjemmelaget sjokolade kalender. Litt fordi at de skal være borte i 14 dager i desember, så det var best om det passet i en koffert!
(Julekalender gaver til jobbens julekalender)
Har noen planer om noen ekstra julekalendere til neste år.. Kanskje en til Rita, det er mye som kan sendes i posten. Særlig om man er sneaky nok til å sende det når man allikevel er ute og handler i Sverige!
Eller hva synes du Rita? Julekalender bytte neste år!!?

Uke 47 – Kalender

Og ding, der var vi over på skikkelig juletema!
Neste uke blir en uke uten uke-tema, men til gjengjeld gyver vi løs på adventskalenderen lørdag neste uke, for da dere, da er vi inne på 1 desember og alle vet hva det betyr?

Kalendertid!!

Jeg har min bok-kalender som jeg tok meg råd til å kjøpe for fattige studentpenger når de kom ut i .. var det 1994 eller 1996 tro? Jeg spiste nok nudler og tørre knekkebrød noen uker for denne, for den var ikke særlig billig med sine nesten 400 kroner, men det er så vel verd det! Hva gjør det vel at jeg husker historien utentil, og nesten vet hva som venter meg hver dag? 🙂 Hvem bryr seg om at jeg vet hva som gjemmer seg bak hver luke fra år til år? Jeg elsker denne, og kommer ikke til å kvitte meg med den. Jeg kan virkelig ikke forstå at det ikke kommer ut en ny hvert år? Da hadde jeg nok fått mange lese-timer hver dag til slutt. Hver bok har dessuten en liten gullsnor så det går å henge dem på juletreet den 23 desember.. om man vil 🙂 Det har jeg ikke gjort, fordi risikoen er at kattene leker dem i stykker da, men muligheten finnes!

Jeg har også unnet meg en sjokoladekalender fordi jeg ble litt forelska i motivet på denne. Jeg pleier unne meg en sjokoladekalender selv om jeg vet jeg burde la være pga det er så mye sukker i slik ferdig-sjokolade, men hva gjør man ikke for litt julestemning? Om den tid kommer at jeg og Lita bor innenfor rekkevidde av hverandre tror jeg nok at jeg skal begynne å lage kalender til henne så kan hun lage kalender til meg 😉

I tillegg blir det den obligatoriske kalenderene på TV, Jul i Skomakergata og The Julekalender 😀

Uke 46 – Favoritt mat/oppskrifter

Ja… som den matlage-glade personen jeg er så er dette egentlig et litt vanskelig tema. Det er så mye godt. Nå skal jeg inrømme at en av mine absolutte favoritter alltid har vert Taco. Det er lett, enkelt og så er det godt. I tilegg er det veldig lett å endre den etter hva de som er på besøk liker. 

Even after I started on low carb, I still enjoy a good taco. I tend to have taco sallad though and not the one with all the other tasty stuff!
Når vi nærmer oss Jul, så er det ofte at jeg lager Medister kaker, rett og slett fordi det er godt, og det er tross alt ganske enkelt og lage. 
Ellers er det mye annet godt der ute og, jeg kommer sikkert til å skrive mer om mine eksperimenter innenfor Lavkarboens verden før jul. Ja og etter jul for den slags skyld!
Uansett hva du liker, nyt det! 😀

Uke 46 – Favoritt mat/oppskrifter

Åh, hvor begynner man her? Det er så utrolig mye godt man kan lage. Men jeg tror jeg skal slå et slag for hjemmelaget panacotta og sjokolademousse.

Disse er lett å lage sukkerfrie, melkefri, totalvegan eller med melk og sukker om man vil det. Bare å erstatte fløte med havrefløte eller tilsvarende, bruke honning eller stevia i stedet for sukker, eller søtningsmiddel om man vil ha slikt, og kakao uten sukker, agar-agar i stedet for gelatin og så videre.

Oppskriften jeg bruker på panacotta er:

0,5 liter fløte
noen spiseskjeer søtt
litt vaniljearom (Dr Oetkers, vaniljeessens, vaniljesukker eller ekte vaniljestang og frø)
4 gelatinplater.

Dette blir fire porsjoner.

Legg gelatinplatene i kaldt vann.
Varm opp fløte og søtt +vanilje til det er rett før det skal koke og trekk gryta av plata.
Rør ned gelatinplatene til det er smeltet og fordel i fire former. La det stå kaldt minst fire timer før servering.

Du kan med fordel ha frosne bær i porsjonsformene, eller du kan røre ned fire fem biter mørk sjokolade for sjokoladepanacotta for eksempel.
Og jeg elsker lønnesirup på! 😀

For sjokolademousse:

en halv liter fløte
Litt søtt + vanilje (samme som over)
4-7 gelatinplater (jeg brukte sju første gangen noe som sikkert var for mye)
1 beger filadelfia naturelle
3 ss sukkerfri kakao.

Legg gelatinplatene i kaldt vann.
Visp stiv krem av fløten sammen med søtt og vanilje.
Rør sammen filadelfia og kakao før du blander det i kremen.

Smelt gelatinplatene i en eller to ss vann før du visper det fort fort ned i sjokoladekremen, og fordeler i porsjonsformer. Denne mengden gir ca 4-6 porsjoner.
La det stå kaldt noen timer og server med vaniljesaus eller krem!

Uke 45 – TV serier

Jul og tv serier ja! Det er jo noe man nesten ikke kommer utenom. For meg er det fortsatt Narnia som er den som jeg fobinder mere med Jula enn noen annen serier. Det andre som man ser til jul er mere filmer.  Utenom jula, så er jeg en ekte serier junkie, og som Rita nevner så er jeg en av dem som elsker Anime.

Skal ikke snakke for mye om det, men kan nevne et par serier som jeg gjerne kan annbefale til dere. Begynner med Inu Yasha, en serie på 10 sesonger og fire filmer. Den er ganske “jente-anime” men det virker på meg som om de fleste gutter også liker denne, mye på grunn av humoren.

Den andre serien jeg vil annbefale er litt mere mørk, og heter Death Note. Den omhandler hva en gutt ender med å gjøre når han får muligheten til å drepe noen med bare å skrive et navn i en bok. Selvsagt har den en del twister under veis, men det er en serie som får deg til å tenke.

Om noen vil ha flere annbefalinger så er det bare å spørre!

Jeg er også en av de som så på Sky one om morgenen, og DJ cat show hver eneste dag (selv om jeg egentlig ikke fikk lov, men begge mine foreldre var borte på den tiden på morran, så hvem skulle hindre meg?)
Og jeg husker en som Rita glemte, den kvinnelige versjonen av He-Man nemlig She-Ra. Japp… det var det ja, kan ikke si jeg husker så mye mere av den!

Ellers er det en del andre serier jeg følger, som House (avsluttet), Supernatural (engler, demoner, alt det der), Bones, Revenge, Alcatraz, Avatar the Last airbender, NCIS, Weeds, Walking Dead etc etc etc, japp.., jeg er en serie-ofil!

Uke 45 – TV serier

Åh, himmel og hav, hvor skal jeg begynne?

Det finnes en hel rad tv-serier jeg liker. Mange av dem innvolverer huggtenner, som Vampire Diaries og True Blood, men jeg ser ikke bare blod og huggtenner!
Blandt de mer uskyldige serier jeg kan nevne da er jo så klart.. Jul i Skomakergata og The Julekalender! Hvem slipper vel unna slike?

Jeg kan også nevne tv-serier som for eksempel Star Trek (flere serier), Babylon 5, Farscape, og jeg vet ikke hva. Sci-fi verden byr på utallige serier, og svært mange er underholdende i mangel på kvalitet.. eller er også bra laget.

intro2Skal vi begynne å mimre litt? Om jeg synger “Toi, enfant de la Terre écoute-moi, Toi qui as le secret du Shagma, Dans toutes les strates et les mondes engloutis, Suis Spartakus, Bob, Rebecca” er det nok mange som tenker “HVOR har jeg hørt det der før, det lyder kjent” og det gjør det nok om du er ung nok til å huske 80tallet og tv-serier! Les mondes engloutis heter serien, men vi kaller den nok på folkemunne bare for Shagma. Om Bob og Rebecca som ramler ned langt inn i jordens indre og finner mennesker som lever der inne og alle eventyr de møter på mens de skal redde solen og finne veien tilbake til jordens overflate. Jeg tror det er få tv-serier som har merket meg slik i barndommen, foruten Skomakergata selvklart. Bare den følelsen jeg får i magen av intromusikken….

Når vi er inne på mimrehjørnet kan jeg jo si at Fun Factory på Sky1 gjorde snodige saker med hukommelsen på seriefronten med alle sine tegneserier som gikk hver eneste lørdag og søndag. Det var ikke stopp på dem! He-Man, Inspector Gadget, Wheel Warriors, Transformers, JEM, og ja jeg vet ikke om jeg engang husker halvparten av seriene! 😀

narnia Og Narnia! Gamle BBC-seriene! Jeg sier ikke mer!

Og på animefronten har du jo drøssevis med bra mangaserier, men det skal jeg la Lita få skrive om siden hun er helt vill etter alt manga. Og Disney er jo ikke helt borte i å lage tv-serier!

Hvilken er det du husker best? Ikke nødvendigvis juleserie?