Det ville kanskje være fint om vi samlet alle adventsdiktene jeg har postet så langt på bloggen på en og samme plass? Så da gjør vi det! Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede. … Continue readingAdventsdikt til lystenning
Category: Uketema
21 Desember – En julegave ide!
Vi har dem alle sammen, disse ekle slemme menneskene som har ALT, og litt til. Så her er mitt tips til akkurat disse. Om du bor i Oslo vil jeg annbefale Wallmans og du kan ta dem med deg dit. Dermed blir det både en gave av en opplevelse, og kanskje det som mere viktig er: Sammvær.
Og det er det som er min ide til de som har alt. Finn på noe dere kan gjøre sammen. Kanskje er det en tur ut på middag sammen, spandert av deg. En kinotur om det er noe som smaker. Eller om man ikke har så god råd; Middag og film hjemme hos der, eller hos personen der du står for matlagingen?
Så min julegave ide er enkel: Tid sammen med de du er glad i 🙂
Uke 47 – Advent

Heisann, det er jo nesten advent jo! Og som Rita sier så er dette siste ukes inlegget. Kjenner jeg oss to rett kommer det mer enn nok inn her framover. Advent er kanskje den tiden som er best med hele jula. Ikke det at ikke selve Julaften og det som kommer etter er herlig, men advent, den er helt spesiell den. Det er da man planlegger, baker, styrer, koser seg med å glede seg, pakker inn, gleder seg til å se hva andre synes om etc etc etc. Når man først treffer julaften, da den delen over og man skal bare kose seg og nyte. Skal vel innrømme at jeg savner alt styret litt i den tiden.
Jeg er jo da den lykkelige eier av tre julekalendere! Det er jaggu ikke dårlig. Det er jo den som Rita har gitt meg, og så har jeg fått to fra mamma og pappa. Den ene er en gavekalender (noen andre enn meg oppdaget boksen på Panduro) og så ble det en når vi var på butikken fra Lions der oppe. Helt enkel, sjanse til å vinne noe, og støtter en god sak. Hey, det er jo tre ting på en gang det jo!




Jada, jeg skal love å dele med dere hva som er i hver av dem. Blir nok ett inlegg der fra meg og hver dag fra meg, masse moro som kommer.
Men det som kanskje er enda bedre enn Kalendere og alt det der, det er at man endelig har lov til å sette fram alle lysene man måtte ha som er julete og henge dem i vinduet. Det gleder jeg meg virkelig en hel masse til! Det lyser sånn opp vi er inne i den tiden der man går på jobben mens det er mørkt, og når man kommer hjem er det like mørkt. Det er bare og glede seg.. neste helg, er det første søndagen i Advent!!!
Uke 46 – Tradisjoner
Ja, juletradisjoner har vi ganske mange av. For min del er det en del filmer som jeg bare må se før jul. Jeg skal selvsagt dele dette senere (igjen) men tenker kanskje jeg tar det som en del av julekalenderen som vi skal ha her på siden etterhvert. Som Rita allerede har sagt, så hadde vi våre julegodte/verksted sammen når vi begge bodde i Sverige. Men nå er det ca 7 timer kjøring mellom oss, og da sier det seg vel kanskje selv at det funker veldig dårlig. Og siden du spør Rita, så får du enten flytte nærmere eller så må noen få ut fingern og lage portaler til oss!
En annen tradisjon er skype på lille julaften sammen med Rita. I år kommer jeg ikke til å ha noe tre og pynte, men det skal jeg nok alltids overlever! Det er rett og slett ikke plass her etter at jeg fikk både vaskemaskin og tørketrommel på kjøkkenet. Men det er jo annen pynting som man skal gjøre, så det overlever jeg nok!
For min del er det ellers det og bake sammen med mamma som alltid har vert en tradisjon. Nå som mine foreldre straks begge er pensjonister og kommer til å bo i varmere strøk på vinteren kan det nok hende at dette blir siste året med denne tradisjonen også. Sånn er det, så da får jeg vel bare bake selv til neste jul! Men denne julen skal det bakes, selv om det krever en liten tur til Kongsvinger der de har bestemt seg for å bo.
Snart jul dere, det er på tide og planlegge!
Uke 45 – Godterier
Julen og godteri går hånd i hånd, det er bare sånn det er. Det er det som gjør at for en som meg, som helst holder seg unna sukker etc, så blir det en litt mere utfordrende tid. Joda, jeg unner meg litt i jula, men jeg prøver og holde det om ikke annet ikke alt for fullt av sukker.
Mine beste tips dersom du også vil litt unna sukker er rett og slett sjokolade uten tilsatt sukker. Om du lager hjemmelaget marsipan, bruk Sukrin Melis i steden for vanelig melis. Og i alle fall for meg, så er det mulig og lage sandkaker helt uten mel og sukker. Det er ikke helt det samme som vanelige sandkaker, men hey, det funka helt fint for min del.
om du ikke bryr deg er det mange muligheter, det kommer jo så mange poser i disse dager med juleblandinger at det nesten er litt skummelt til tider. Men, det er tross alt jul bare en gang i året så da er det vel bare og kose seg? 🙂
Uke 43 – Julekuriosa
På tide med en til!
De som feirer jul den 25 desember gjør det i henhold til pave Julius 1 som erklærte denne dagen for selve julen i det fjerde århundret.- I 1996 ble det forbudt å synge julesanger (Christmas Caroling ) i to store shoppingsenter i Florida, fordi det var “for høylydt” og tok for mye plass.
- i USA var Alabama først ute å erklære julen en høytid i 1836.
- Opprinnelig kom det å kysse under mistelteinen fra England, og denne skikken begynte rundt 1700 tallet. Det var også meningen man skulle fjerne et bær fra kvisten hver gang noen ble kysset, og når det var tomt for bær var det tomt for kyss!
- Mistletoe på engelsk betyr mer eller mindre Dung Twig, Drittgren, fordi den gror opp fra fugledrit! Frøene må nemlig passere gjennom fuglenes fordøyelsessystem før de kan gro.
- Bibelen nevner ingen eksakt fødselsdato for Jesus, og om man tar utgangspunkt i de fakta som finnes er Jesus født på høsten, ikke midt på vinteren, men paven i det fjerde århundre syntes midtvinterfesten var en bra tid å feire ham på siden folk var vant til en stor fest da likevel.
- Ikke bare England bannlyste julen! Også i USA ble julen bannlyst nesten to tiår på 1700 tallet fordi puritanerne synes julen var for lystig.
- Før 1224 hadde man ikke julekrybber, men da Francis av Assisi kom tilbake fra Israel ble han inspirert til å gjenskape fødsels-senen med skuespillere og levende dyr. Deretter kopierte alle dette, skjønt de fleste gjorde det med dukker.
- Vår elskede Rudolf er et reklametriks! Robert May skapte Rudolf i 1939 for Montgomery Ward for å lure fler folk inn på kjøpesenteret den julen.
- Den opprinnelige Rudolf-filmen er ikke Rudolf en elskelig og søt figur som hjelper alle lekene og julenissen. Han hjelper ikke i det hele tatt og bryter sine løfter! Dette førte til så mange klager fra foreldre at historien ble endret og han ble en hjelpsom fyr med lysende nese som holdt løftene sine.
- Den største julegaven i historien ble gitt til USA av Frankrike i 1886: Frihetsstatuen som er 46.5 meter høy og veier 225 tonn.
- Under den første verdenskrig i 1914 overrasket tyskerne de engelske med å hoppe ut av grøftene sine og ønske engelskmennene god jul på engelsk den 25 desember. Det ble umiddelbart en mini-våpenhvile denne dagen, minglet, delte mat og sigaretter samt spilte og lekte litt sammen. Dette ble dramatisert i filmen Joyeux Noel.
Uke 42: En ikke så vellykket Julegave.
Tja, det er faktisk ikke så lett og komme på en. Men kanskje en jeg kjøpte i fjor. Glasset var fint det, men jeg så ikke så nøye på hva det var bilde av. Men nå vet jeg at pappa nok ikke helt synes at frosker var helt Macho nok.
Jaja, jeg får gjøre det bedre når de skal få noen flere! Ellers tror jeg nesten at jeg har hatt flaks med alle julegavene jeg har gitt bort, og fått. Kan ikke si jeg kan sette fingeren på noe. Eller så har jeg bare puttet det lengst bak i hue og nekter og huske det!
Uke 42 – En ikke så vellykket julegave
Har det skjedd deg noen ganger? At du har tenkt helt feil, du har planlagt en julegave, pakket den inn, og når det vel kommer til julaften oppdager du at den som får gaven overhode ikke ble glad for den i det hele tatt. Skuffelsen i blikket, og et krampeaktig “tusen takk, den var kjempefin!”
Nå kommer jeg i skrivende stund ikke på noen julegave jeg har gitt som har blitt møtt med denne reaksjonen, men for de av dere som har opplevd dette kan jeg si at jeg kan levende forestille meg at det ikke er noen hyggelig opplevelse hverken for giver eller mottager. Og det er litt vanskelig å unngå dessuten. Det finnes mennesker som aldri blir glad for noe faktisk, tro det eller ei, og så finnes det mennesker som blir glad for tanken bak selv om gaven i seg er helt feil og ubrukelig for akkurat den personen.
Det er jo faktisk slik at det er tanken bak gaven som burde telle. Men hvilken gave du gir avslører jo hvor godt du kjenner personen, og hvor mye tanke bak det hele du har lagt. Hvordan kan man unngå å gi gaver som ikke blir satt pris på? Krev en ønskeliste og kom med trusler om forferdelige ting du akter å kjøpe om ikke personen kan hoste opp i det minste et par små ting de ønsker seg til jul! Noter deg om personen fra sommeren frem mot juletider nevner “en sånn kunne jo vært fin på badet” eller “jeg har sett litt etter….”. Sånne små hint kan man siden råtte seg sammen med samboer, partner eller barn til den utvalgte om. Gavekort hos favorittfrisøren, massøren eller spa, gavekort på favorittbutikken eller et abonement på favorittbladet for eksempel, slike ting kan være praktisk til den som har alt. Men det sikreste kortet er likevel å kreve en ønskeliste!
Uke 41: Vinter
Det er mange som gruer seg til vinteren. Jeg skjønner jo dem og, det er jo så deilig med lange lyse dager på sommeren, og varmen som innimellom følger med, iallfall innimellom. Men det er en egen sjarm med vinteren og synes jeg. Særlig om det kommer snø, og ikke minst når vi kommer til Desember og man kan henge opp lys over alt.
Og så er det jo bruk av te lys og andre lys inne som er hyggelig (og det varmer), samt den gode følelsen når man har vert ute å gått en tur i kulda, og kommer inn. Røde kinn og den gode følelsen man får når man setter seg ned med en varm kopp Kakao. Eller en skitur for de som liker det (ja og om det er snø på bakken).
Og det er vel ingenting som helt slår en soldag på vinteren der solen “speiler” seg i hvit snø så hele verden rundt deg “gnistrer”. Jeg er virkelig glad jeg bor i ett land der vi har 4 årstider. Det gjør at vi kan kose oss litt mere med hver eneste en av dem.
Uke 41 – Vinter
Vinteren nærmer seg, og det betyr at også julen gjør det med stormskritt. Det er nå jeg setter meg ned og ser over julegavelister, og drar frem juleplanleggeren.
Har du kommet langt enda? Jeg ligger dessverre svært langt etter min sedvanlige framfart fordi jeg har gått gjennom skilsmisse og flytt, så jeg har bare noen ytterst få julegaver ferdig. Jeg tviler på at jeg får det så avslappet og behagelig med julegaver i år som jeg har hatt andre år siden det blir en del stress to måneder fremover for å bli ferdig med alt, men jeg klarer det ett år skulle jeg mene.
Med vinteren kommer også muligheter til å oppbevare mat ute på terrassen, jeg behøver bare en hylle der så jeg kan ordne det. Selvklart forsvarlig i en boks, men det blir et stort kjøleskap og etter hvert også fryseskap ute på terrassen nå.
Med vinteren kommer mørket, og ønsket om mer lys. Og dermed også en unnskyldning til å tenne lys overalt. Du får en unnskyldning for å krype ned i sofaen med et pledd og en kopp varmt å drikke og tenne lys over hele leiligheta!
Denne tiden på året kan være svært mørk og deperimerende, eller du kan endre på det og gjøre det til en romantisk koselig tid på året der man kan ignorere ruskeværet utenfor vinduet og kose seg med levende lys og god drikke innendørs i stedet.
Uke 40: Små og store gleder.
Ja, si det dere. Det er mange små og store gleder i livet. En av de største for meg er vennene mine og kattene mine. Det er vel noen av de størst gledene jeg har. Familien min er også en stor glede og trygghet og ha rundt meg.
De små gledene derimot er det mange av. Morsomme vitser, rare historier, gale mennesker på jobben, musikk, film, serier etc.
Jeg tror de fleste av oss kan finne mange små og store gleder bare vi tenker oss om. Det er litt sånn at man bare må se dem. Det er lett og glemme dem i alt det andre, men om man bare tar seg tiden til å se litt ekstra så finner man dem. For eksempel den store gleden det er og innse at det endelig er en fredag!
Uke 40 – Favoritt på julebordet
Som jeg tidligere har nevnt ligger ribba og sossiser høyt på julebordet, men jeg skal ikke snakke om disse to nå. Nå tenker jeg ta for meg surkål og rødkål! Det blir ikke ordentlig julemat uten dette som tilbehør på mitt julebord.
Nå har vi jo mange som lager ferdig surkål og rødkål så man slipper å lage det selv, men om du vil lage fra bunnen av er det ikke så vanskelig!
Du behøver:
750 gram kål (enten hvit eller rød kål)
2 epler (kan utelates)
1 ts salt
2 ts karve
2,5 dl vann/kraft
2 ts eddik
2 ts sukker.
Snitt kålen veldig fint. Om du vil kan du rive med grøvste hullene på et rivjern i stedet.
Legg kålen lagvis med karve, salt og eplebåter i en kjele. Tilsett vannet eller kraften og kok det opp. La det trekke 45 minutter, da skal det ikke boble, rør godt om innimellom.
Rør inn eddik og sukker til det smaker godt. Du kan også røre inn bittelitt fettkraft fra ribba rett før servering.
Skal du lage rødkål må eddiken røres inn i vannet før kokingen, dette gjør at rødfargen bevares best!
Du kan hermetisere det i kokte norgesglass eller rengjorte syltetøyglass (fjern alle spor av lim og matrester!) ut fra hvordan man gjorde i gamle dager. Kok opp glassene og la de drypptørke over håndkle men ikke la de stå rett på dem. Alle ingredienser som skal være med (også maten!) må være godt vasket før du setter i gang. Ha på surkål/rødkål, fyll helt opp til toppen så det er hakket før det renner over og steng dem. Sett dem i en gryte og fyll opp med vann. Du kan beskytte bunnen på glassene med et kjøkkenhåndkle i bunnen. Fyll opp med vann 3 cm over lokket.
Begynn å koke sakte opp, når det begynner å boble skal du begynne å ta tiden. Det er nøye med tiden! 1 time for små glass, 2 for mellomstore og 3 for store (enliters). Når det er ferdig kokt tar du gryten av varmen og lar glassene avkjøles i vannet så de ikke avkjøles for raskt. For rask avkjøling kan få glassene til å åpne seg eller sprekke. Teståpne gjerne et glass. De skal være vanskelige å åpne om du har skrulokk, akkurat slik de er fra butikken.
Uke 38 – Gaver
En gave kan forgylle din verden, og få deg til å føle deg verdsatt og elsket. Ikke sant? Avhengig av hva personen velger å gi deg i gave, kan det forandre hverdagen din fra en vanlig hverdag til en glitrende rosa sky.
Det er ikke så mye hvor mye gaven koster. Det er mer hva den gaven representerer. Både av insats fra den som gir gaven, spesielt om den er håndlaget, og ikke minst hva personen tenker når denne gir deg gave. Misforstå meg rett nå; Å kjøpe en eske sjokolade betyr ikke at den personen som har kjøpt den ikke har lagt noe tanke bak det. Kanskje du liker sjokolade, og spesielt den type sjokolade som er i den eska? I så fall er det mye tanke og kjennskap til deg bak valget å kjøpe en konfekt-eske. Jeg får for eksempel svært ofte bøker til jul, noen har fått med seg at jeg liker å lese!
I asiatisk kultur er ikke bare gaven viktig. Hvordan den pakkes inn og hvordan den overrekkes er hver sin tredel av en gave. Rødt innpakkingspapir er et ønske om hell og lykke i Kina for eksempel mens å skrive teksten på kort i rødt betyr uhell. Innpakking i en gaveeske er ikke tradisjonelt noe ønske, men vitner om omtanke fra den som pakker inn. I asiatisk kultur er gavens innpakking svært viktig. Skal du gi en presang skal alt være gjennomført og gaven overrekkes og tas i mot svært høytidelig med to hender og dype bukk. I tillegg skal en kinserer avvise en gave tre ganger, for ikke å fremstå som grådig, altså må man belage seg på å tilby den minst tre ganger før den tas i mot. Dette er høflighet og folkeskikk, ikke utakknemlighet.
Personlig synes jeg at det er svært sjarmerende hvordan også innpakkingen skal være vakker og forseggjort, og forsøker det beste jeg kan å pakke inn relativt pent. Jeg slurver alt for mye i forhold til asiatisk ettikette, men det blir nok pent nok for oss vestlige! 🙂
Uke 37: Snø
Jeg elsker snø! Aller helst i fluffy form, og masse av den! Det gir sånn en herlig stemming når det snør ute. Det er akkurat som om det at det er mørkt ute betyr mye mindre når verden dekkes av et hvitt teppe. Nå er jeg heldig og ikke trenger og måke snø, så da er jeg nok en av de som andre misliker når jeg jubler over snøen.
Er ikke like happy når det er slapse snø, det blir så bleh og vått. Spesielt typisk er det jo også for dette landet at om det bare får smelte litt, så skal vi vel passe på å lage is av det.
Derfor håper jeg på -5 eller kaldere og masse hvit fluffy snø. Da kommer julefølelsen snikende, og den mørke vinteren blir så mye letter å ha med å gjøre.
Uke 36: Sunne alternativer
Det er jo alltid mye snakk om sunne alternativer til alt mulig. Lett mat og alt det der, men jeg er motstander av dette med lett mat. Jeg tror det er bedre om man bare spiser det som er “ekte” og så heller passer på hva man dytter i munnen.
For min del er sunne alternativer mye annet også. Istedenfor å ta bilen til butikken, om du ikke skal bære tungt, og det ikke er flere mil, så kan du gå. Istedenfor potetgull og dip, kan man ha grønnsaker og dip (en genial ide om man har barn og!). Frukt i istedenfor godteri med masse e-stoffer og så videre.
Sundt er vel og bra, men husk nå at det er lov til å kose seg litt innimellom også 🙂
Uke 36 – Håndarbeidstips
Det er mye man kan lage kjapt og enkelt, og jeg har vel tidligere nevnt muligheter for å lage for eksempel kluter og annet med å bruke bare rette og vrange masker.
En annen ting som er praktisk og enkelt å lage er å strikke grytekluter eller gryteunderlegg! For en stor og tykk gryteklut kan du bruke helt vanlig bomullsgarn, og jeg vil anbefale å bruke ren bomull for å unngå syntetstoffer som skulle kunne finne på å smelte eller bli skadet av varme. Du kan også bruke rent ullgarn og strikke grytekluter av, da kan du tove det i maskinen.
Rundt 40 masker på en pinne burde bli stort nok, og du kan strikke grytekluten eller gryteunderlaget helt firkantet. Test om den er kvadratisk med å brette hjørne mot hjørne så du får en trekant, og fell av når du har fått den stor nok. Strikk to stykker og sy dem sammen, og du har en tygg og god gryteklut.
Om du skal strikke i ull og tove kan du legge opp 50- 70 masker, sy sammen og vask i vaskemaskinen på 40 eller 60 grader så det krymper, du kan ikke bruke superull som er behandlet for å ikke krympe; Her må du bruke rent ullgarn eller garn spesifikt for toving.
Du kan strikke rettstrikk hele veien, og ved toving vil det bli mykt og sammenflytende så du ikke ser rillene så godt. Du kan også variere med rett og vrangstrikk, lage stripete eller rutete med hjelp av forskjellige garn, og restegarn er fint å bruke til dette for litt hippie-look.
Om du vil forsøke deg på noe mønsterstrikk må du passe på maskefastheten og strikke jevnt når det skal toves. Det finnes masse gratis mønster på Drops Design!
En liten hempe kan du lage av å flette tre tråder sammen før du knyter det fast i grytekluten, eller du kan hekle en hempe. Lykke til!




