Når verden deler ut sitroner..

Har jeg vel egentlig lært at man skal lage limonade. Men det finnes faktisk grenser for hvor mye limonade man orker. Tenkte jeg skulle fortelle dere hvorfor jeg egentlig har vert veldig stille her på bloggen, utenom innleggene som kommer en gang i uka, som jeg helt ærlig og redelig skal innrømme at jeg har laget for lenge siden og lagt klare.

Hele mitt “eventyr” startet mot slutten av August, da jeg våknet opp en morgen med 5 myggestikk nederst på ene foten min. Jeg er små-allergisk mot myggestikk, så når det klødde som satan, så tenkte jeg egentlig ikke noe mere på det, det var bare en irritasjon som jeg egentlig var litt forundret over at jeg ikke hadde merket noe til tidligere dette året. Jeg har  jo en egen evne til å dra til meg mygg.  Som vanlig så ble stikk til sår, og da tenkte jeg at de som vanlig sluttet og klø, men neida, det klødde like mye.  Men jeg tenke allikevel kun på at dette var myggestikk  /tunefluer og tenkte ikke så mye mere på det.

Men, det stoppet ikke med stikk, det var en liten pause etter de første, men så begynte det stadig og komme flere. Alltid når jeg hadde sovet, og jeg tenkte (dum som jeg er) fortsatt at det var de siste myggene/tunefluene som hadde hatt det moro med meg. Hang opp myggnetting ved døra inn til soverommet, og tenkte at nå ble det slutt på det, men nei, det ble ikke det. Det ble om noe flere og flere stikk, men jeg kunne ikke fatte hvorfor. Jeg har jo hørt om krypdyr som biter i sengen, men at jeg skulle ha fått noen av disse hos meg kunne jeg ikke forstå. Det var først da jeg kom på svømmetreningen og en av de jeg svømmer sammen med som sa ordet: Veggedyr. Hun hadde sett bitt som jeg hadde før, på en venninne som hadde fått besøk av disse på en reise, og var sikker på at mine bitt var det samme.

Dermed ble det googlet, lest og lest og lest enda litt mere om disse små blodsugerne. De var visstnok nesten utryddet i Norge på 1950 tallet, men i de siste årene har de kommet tilbake takket være at vi reiser mer og mer. Men, jeg har jo ikke reist tenkte jeg, ingen jeg kjenner har dette, og jeg har ikke sovet hos noen eller hatt noen sovende hos meg. Så det kunne jo ikke være det. Etter enda en natt med nye bitt fikk jeg til slutt nok, og tok et grepa tak i den tyngste av de to madrassene mine og løftet til.. og der, på kanten fikk jeg svaret jeg ikke ville ha. Jeg hadde Veggedyr. Her skal jeg innrømme at jeg knakk sammen en halvtimes tid med gråting (kan ha litt med at den helvetes madrassen veier et tonn og jeg hadde vondt nok fra før den dagen også.. men men. ) Men etter den halvtimen med fullstendig kollaps, så gikk jeg over til sinne. Jeg rinte til Proff som er hos oss via borettslaget på grunn av kakerlakker (japp.. du leste det rett) og sa jeg hadde funnet Veggedyr, og spurte hva jeg skulle gjøre. Dermed ble det enda mere  jobb den dagen, fram med støvsugeren og suge opp så mange jeg kunne, og kastet ut posen. Proff skulle komme til meg senere samme uken og se og begynne behandlingen.

Torsdagen kom, veggdyret jeg hadde funnet (og fanget) ble identifisert som det krypet det var, og de kom dagen etter for å begynne behandlingen. Deler av tingene mine skulle fryses, og jeg fikk vaske alt annet på 60 og 90 grader. Jeg spurte hvordan jeg kunne ha fått dette. Ettersom jeg ikke reiser, og fikk til mitt sjokk da høre at de kunne krabbet inn til meg fra en annen leilighet, eller noe som var mere sannsynlig: Vaskerommet. (trenger kanskje ikke si at jeg herved NEKTER og røre det stedet noe mer). Jeg skal love deg at jeg stod der og følte på et sinne jeg ikke hadde kjent på en lang stund. Hvorfor hadde vi ikke fått noe beskjed om at det var i blokka, spesielt at det kunne smitte via vaskerommet? Hvorfor ble ikke alle sjekket når de fant det et sted? Jeg hadde så mange hvorfor i hodet mitt at jeg egentlig ikke klarte passe på dem alle.

Vel, uansett, behandlingen ble gjort, og jeg sov på sofaen en stund. Der virket det som om jeg var bitt fri, men ja.. sikker er man ikke hjemme lenger. De hadde tatt med de to madrassene mine til frysing, og når jeg fikk dem igjen, da var tiden inne for at jeg skulle sove i sengen igjen. Jeg sleit med det og legge meg der igjen, jeg skal innrømme det, men jeg fikk da lagt meg stil slutt, med et håp om at det hele skulle være over. Dessverre tok jeg feil.. jeg våknet etter bare noen timer at det klødde på hånda, og fant tre nye bitt (det skal sies at det nok var en og samme innsekt) tok fram lommelykta på mobilen, og der kravlet det en mett en.. den døde brutalt. Dessverre fant jeg fire til, hvorav en nok ville tygge på meg, men kom aldri så langt. Jeg klarte (Mirakuløst nok) å sovne igjen, men selv med de fem jeg hadde tatt livet av så våknet jeg med til sammen rundt 16 bitt. La oss bare si det sånn at det ble en tidlig, desperat og sliten telefon til Proff den dagen. Jeg fikk beskjed om å leke “åte” litt til, og gjorde dette i noen dager og det roet seg ned, men det kom igjen tilbake.

Proff kom dermed enda en tur (og etter at jeg hadde funnet en krypende på baderoms veggen….) Så ble det ny runde med sprøyting av gift. Denne gangen gikk han fra Proff “berserk” og dynka soverommet, og jeg ble forvist til sofaen nok en gang, og tok badet i samme slengen. Til og med sofaen fikk en runde til, sånn for sikkerhets skyld. Mandagen var det på nytt tiden til å legge seg i sengen (kunne puste på soverommet ja.. ) igjen, og denne gangen hadde jeg et lite håp om at det skulle være over.. Dessverre så var det ikke det, og dagen etter viste i alle fall 5 – 6 nye bitt nok en gang. Ny telefonsamtale til proff, ny beskjed om å leke “åte” og det gjør jeg nå. Skal ringe dem igjen i morgen, og se om de kommer en tur og sjekker. Om jeg har fått noen bitt i natt, vet ikke enda, men enn så lenge ser det nesten ut som om det ikke har vert noen. Det hjelper dessverre lite når jeg vet at de spiser ca. en gang i uka, og legger egg etter at de har spist. Akkurat nå føles det rett og slett som jeg sitter fast i mitt eget lille kløende helvete som ikke har noen ende, og all ære til Proff, som har snakket med meg gudene vet hvor mange ganger, og aldri har blitt sure eller oppgitte over spørsmålene. Men jeg kunne godt tenke meg å bli ferdig med dette snart nå.. det har vert over en måned, og det er kun takket være gode venner som har latt meg vaske klær hos dem, og alle de som har hørt på meg syte og klage at jeg faktisk holder hodet over vannet og ikke bryter sammen.

For alle dere som lurer: Veggedyr har ingenting med urenslighet å gjøre. Du kan rengjøre til du blør, og de bryr seg mindre. Jeg har vel bare hatt maks uflaks med å få dem, og dyrt har det blitt. Nye dyner, nytt sengetøy, men det som koster meg mest, og som kommer neste uke: Vaskemaskin, Tørketrommel og installeringen av disse. Siden jeg må ha vaskemaskinen på kjøkkenet blir det ikke akkurat billig..

Men ja.. sånn er det å få Veggedyr hjemme. Jeg har noen tips og råd til dere som reiser, egentlig så er det vel to:

  1. Når du kommer til hotellrommet, sett kofferten på badet, eventuelt i badekaret, sjekke senga, skuffer skap etter hint og tegn på dyr.
  2. Aldri legg kofferten på senga uansett. Om du kan ha den på badet hele ferien, go for it.

Om etter å ha lest min historie om hvordan jeg fikk Veggedyr (Hipp hurra for maks uflaks og urettferdig etc) så kan dere lese litt mere om dem her: http://no.wikipedia.org/wiki/Veggedyr (ps.. Veggedyr er ikke uvanlig i Norge lenger..Les eventuelt den engelske, den virker litt mere up to date) eller bare søk på dem på Google. Advarsel: Du vil klø av og lese…

Ønsk meg lykke til, kanskje de siste 4-6 bitta blir de siste!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.